11.02.2011

11 Şubat 2011 11:20, Cuma
Konu:
bugün cumaaaa…!

Merhaba,
Herkese keyifli ve neşeli bir haftasonu diliyorum,

Bu hafta Dünyaca ünlü seramik sanatçımız Prof Dr Sadi Diren’le yapılan bir söyleşiden alıntılarla ilginç hayatı, kişiliği ve sanatı hakkında bilgiler paylaşmak istedim.

…Devamlı çalışıyorum. 83 yaşımdayım, halen çalışıyorum. Gözlerim bozuldu. Seni bile şu an silüet olarak görüyorum. Hâlâ sergi açmaya çalışıyorum. Hâlâ ilk başlamış gibi aynı şevk ve aşkla çalışıyorum. Atölyede bir sürü genç çocuk, gözlerim iyi görmemesine rağmen bana hayretler içinde bakıyor. Gözünde gözlük, başında kasket, elinde bastonlu bir adam; ne yapar. (Gülüyor). Şimdi o gençlerle ahbap olduk, çalışıyoruz.

Tam Roma Hukuku imtihanına girmek üzereyken, karar verdim, “Akademi’yi gezeyim” dedim. Gezerken, okumam gereken yerin orası olduğunu hissettim. “Hukuk fakültesini bırakırım” dedim. O gün kimsenin haberi yokken berbere gittim, saçımı kestirdim. Harbiye’de askerlik şubesi vardı. Şubeye gittim ve askere gitmek istediğimi söyledim. Beni karşılayan albay şaşkın şaşkın “Siz böyle palas pandıras girip ne diyorsunuz? Oğlum askere alma dönemi bitti” dedi. Benim ısrarım karşısında, “Sen ne bela herifsin. Yarın asker kaçaklarının sevkiyatı var” dedi. Emir erini çağırdı ve beni sağlık muayenesine yolladı. Ertesi gün askere gitmek üzere oradan ayrılıp eve geldim. Annem çıldırdı tabii… 2 sene hukuk okuduktan sonra bırakıp askere gitmek… (gülüyor) Akşam babam geldi ve “Oğlum, canın ne istiyorsa, neyi istiyorsan yap” dedi. Babam çok olgun bir insandı.

Askerden sonra Güzel Sanatlar’a girdim. İlk girdiğim bölüm de kumaş desenleri bölümüydü. Eniştem de Belçikalı bir kumaş fabrikasının mümessiliydi. Fakat kumaş desenlerini çok feminen buldum. İdareye gittim ve bölüm değiştirmek istediğimi söyledim. “Neresi?” dediler. “İç mimari” dedim. İç mimariye gittim. Oradaki hoca, “Biz masaları dağıttık ve her şey bitti. Siz nereden çıktınız?” dedi. Askerden yeni geldiğim için dumanım tütüyor. Ayrıldım oradan idareye gittim ve boş girebileceğim bir bölüm istedim. Onlar da “Seramik atölyesi var ve şu ara hiç öğrencisi yok” dediler. İki hoca vardı ve hiç öğrenci yoktu. Varmış ama devam eden yokmuş. Bu şekilde seramikle ilgilenmeye başladım. Bilerek değil tamamen tesadüf eseri seramikçi oldum.


Ben Akademi’nin ikinci sınıfındayken 1952 yılında Nejat Eczacıbaşı ile bir görüşme yaptım.

“Biz, size ne yapabiliriz?” dedi. Ben de,

“Sizin bize nasıl yardım edeceğinizi bilmiyorum ama biz, size bir şeyler yapmaya geldik” dedim. Garip bir konuşma oldu aramızda …

Almanya’ya hoca olarak davet edildiğimiz zaman bir Alman kazığı yedik.Beni davet eden kişi, beni resmen davet ettiği mektubu yok etti.İspat edemedik niye geldiğimizi… Beni davet eden ve kazık atan kişiyi de Almanya’da bir sergime davet edip, açılışı ona yaptırdım. Beni görünce, hortlak görmüş gibi oldu.(Gülüyor)…

“Onun yaşam öyküsüne göz attığımızda,
sanatçılığın ve zanaatkârlığın,
endüstrinin ve eğitimciliğin,
yöneticiliğin ve sürekli öğrenciliğin,
kariyerlerin ve kariyerleri hiçe sayışların,
hedeflerin ve geri dönüşlerin,
umutların ve umutsuzlukların,
olanaksızlıkların ve mucizelerin vb. iç içe geçtiğine tanık oluruz.

Sadi Diren‘i tanımlayabileceğimiz tek bir tümce varsa, o da hem yaşamını hem de bu bağlamdaki sanatını, bir “oyun ciddiyeti” ile sürdürdüğüdür; yaşamının ve sanatının kurallarını koyan ve istediği zaman da o kuralları özgürce değiştirebilmeyi göze alan o’dur çünkü.”*

Kaynak : 22 Ocak 2011’deki son sergisinin tanıtımından sanatçı ve sanat eleştirmeni Emre Zeytinoğlu
Yazının tamamını buradan okuyabilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

