05.07.2013

5 Temmuz 2013 12:13, Cuma
Konu:
bugün cumaaaa…!

Merhaba,
Herkese keyifli ve neşeli bir haftasonu diliyorum.

Bu haftanın konusu yaptığımız seçimlerle ilgili. Sheena Iyengar verdiğimiz kararlar ile ilgili şaşırtıcı tavırları açığa çıkaran çığır açıcı araştırmasının sonuçlarını paylaşıyor.

Bugün, Sizleri dünya etrafında 18 dakikalık bir tura çıkaracağım. Çalışmalarımın merkezi ABD ama hadi haritanın diğer ucundan, Japonya’daki Kyoto şehrinden başlayalım. 15 sene önce doktora tezim için araştırmalarımı yaparken Japon bir ailenin yanında kaldığım şehirden. En başından beri kültürel farklılıklar ve yanlış anlaşılmalar olabileceğinin farkındaydım, ama bunlar hiç tahmin etmediğim bir yerde karşıma çıktı.

İlk günümde, bir restorana gittim, ve bir fincan yeşil çayı şekerle birlikte istedim. Bir anlık duraksamanın ardından, garson

“Yeşil çaya şeker atılmaz” dedi.

“Biliyorum” dedim.”Bu geleneğin farkındayım ama çayımı şekerli severim.”

Cevap olarak, bana daha nazikçe bir biçimde aynı açıklamayı yaptı.

“Yeşil çaya şeker atılmaz.”

“Anlıyorum,” dedim, “Japonlar yeşil çaylarına şeker atmıyor olabilirler. Ama ben yeşil çayıma biraz şeker atmak istiyorum.”

Israrıma şaşıran garson, olayı yöneticiye taşıdı. Hemen sonrasında, çok uzun bir tartışma oldu, ve sonunda yönetici bana gelip dedi ki,

“Çok özer dilerim.Bizde şeker yok.”

Sonuç olarak çayımı istediğim şekilde alamadığım için, bir fincan kahve söyledim, garson bu isteğimi hemen yerine getirdi. Fincan tabağının üzerinde iki paket şeker vardı.

Şekerli yeşil çay isterken kendimi ifade edişimdeki hatalar basit bir yanlış anlaşılmadan dolayı olmadı. Bu seçimlerimiz hakkındaki fikirlerimizdeki temel farklılık yüzündendi.

Benim Amerikan bakış açıma göre, kendi seçimleri doğrultusunda mantıklı bir istekle gelen ve ücret ödeyen müşteri isteğinin karşılanmasını bekler Amerikalı düşünce, Burger King’den alıntılarsam, “Tam istediğiniz gibi,” çünkü, Starbucks’ın dediği gibi, “mutluluk seçimlerinizdedir.”

Ama Japon bakış açısına göre, daha iyisini bilemiyorsan olanı korumalısın. Bu vakada, yanlış seçim yaptığını inkar eden Japon olmayan kişi. Hadi bununla yüzleşelim: Çayın istediğim hali kültürel standartlara uygunsuzdu ve beni bu durumdan kurtarmak için ellerinden gelenin en iyisini yaptılar.

Amerikalılar pratikteki seçimlerinde bir çeşit tepe noktaya ulaştıklarına inanma eğilimindeler. Düşünüyorlar ki kendi bakış açılarından yapılan seçim bütün insanlık için doğuştan ve evrenseldir. Ne yazık ki, bu inanç varsayımlar üzerine kuruludur ve her zaman gerçeği yansıtmaz birçok ülkede, birçok kültürde. …”

Bu eğlenceli ve ufuk açıcı konuşmadaki daha da ilginç tespitler için tamamını Türkçe altyazı ile buradan izleyebilirsiniz:
Türkçe alt yazılar : Taner Tarlakazan’ın çevirisiyle.

Bir Cevap Yazın

